Ρωσικά Πετρέλαια, “Στιγμή” του Ship-to-ship
9 Σεπτεμβρίου 2022 11:30 JST

Η Nikkei κατέγραψε με κάμερα τη στιγμή που πετρελαιοφόρα “Ship-to-ship” στον Λακωνικό
Κόλπο στη νότια Ελλάδα, όπου μεταφόρτωναν πετρέλαιο στη θάλασσα. Η σκηνή ήταν
εκτός ελληνικού εδάφους. Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και άλλες δυτικές χώρες
προχωρούν στην εξάλειψη του ρωσικού πετρελαίου μετά την εισβολή της Ρωσίας στην
Ουκρανία, το εμπόριο “από το πίσω κανάλι” συνεχίζεται στην ανοικτή θάλασσα, η οποία
είναι δύσκολο να παρακολουθηθεί.
Στις 24 Αυγούστου, στα ανοικτά των ακτών της Ελλάδας. Περίπου μία ώρα μετά την
αναχώρηση από ένα ήσυχο λιμάνι με ένα ναυλωμένο πλοίο, οι δημοσιογράφοι έπιασαν τη
σκηνή ενός STS, το οποίο λέγεται ότι είναι μία από τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για
να αποκρύψουν την προέλευση του πετρελαίου. Η απόσταση μεταξύ των δεξαμενόπλοιων,
τα οποία είχαν παραταχθεί σφιχτά στη σειρά, ήταν περίπου ένα μέτρο. Αρκετές μικρές
βάρκες έσπρωχναν τα δεξαμενόπλοια από το πλάι και τα βοηθούσαν.
Τα δύο πλοία ήταν το ελληνικής νηολόγησης Sea Falcon και το ινδικής νηολόγησης JagLok.
Το Sea Falcon είναι ένα δεξαμενόπλοιο που είχε αποπλεύσει από το λιμάνι της Ust-Luga,
μιας σημαντικής βάσης εκφόρτωσης πετρελαίου στη βορειοδυτική Ρωσία, στις 4 Αυγούστου
και είχε πάρει επανειλημμένα θέσεις στη Μεσόγειο Θάλασσα.
Κρατήσαμε την κάμερα στραμμένη προς το δεξαμενόπλοιο καθώς αυτό έκανε κύκλους
γύρω από το λιμάνι, κρατώντας απόσταση περίπου 100 μέτρων από το σημείο όπου το
δεξαμενόπλοιο έπαιρνε θέση. Στο βάθος, μπορούσαμε να δούμε ένα άλλο πλοίο που
φαινόταν να βρίσκεται στη μέση των καταρρακτών. Όταν είπαμε στον καπετάνιο ότι θέλαμε
να δούμε τα άλλα πλοία, εκείνος είπε: “Είναι επικίνδυνο να μείνουμε άλλο εδώ”. Δεδομένου
ότι υπήρχε η πιθανότητα να απειληθεί ως ύποπτο σκάφος, επιβεβαιώσαμε ότι το βίντεο είχε
τραβηχτεί και φύγαμε βιαστικά από την περιοχή.

Πολλά πετρελαιοφόρα είναι συγκεντρωμένα μέσα στον κόλπο της Λακωνίας (2
Σεπτεμβρίου 2022, Marine Traffic)
Το γεγονός ότι ο Λακωνικός Κόλπος ήταν σημείο STS επιβεβαιώθηκε από τα σήματα του
Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης (AIS) που εξέπεμπε το πλοίο, και παρόλο που η ΕΕ
και το Ηνωμένο Βασίλειο δεν θα επιβάλουν εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο μέχρι το τέλος
του τρέχοντος έτους, οι εταιρείες δυσκολεύονται να κάνουν ανοιχτές συναλλαγές με τη
Ρωσία. Σύμφωνα με έρευνα της Nikkei, μετά την εισβολή στην Ουκρανία στις 24
Φεβρουαρίου, ο αριθμός των διακανονισμών στα ανοικτά των ακτών της Ελλάδας που
σχετίζονται με δεξαμενόπλοια προερχόμενα από τη Ρωσία έχει 20πλασιαστεί σε σχέση με
το προηγούμενο έτος.
Οι τοπικές κοινότητες στρέφουν με απορία τα μάτια τους στην STS
Η τοπική κοινωνία στρέφει με αμηχανία τα μάτια της. Ο Γιώργος Νταουτάκος, 57 ετών,
περιβαλλοντικός ακτιβιστής στην κοντινή πόλη Γύθειο (Λακωνία), θρηνεί: “Η όμορφη φύση
μας μολύνεται”. Οι εκπομπές των δεξαμενόπλοιων φτάνουν στην πόλη και τα σκουπίδια
από τα πλοία παρασύρονται στην επιφάνεια της θάλασσας.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Σταυούλας Αραχωβίτσος, ζητά το κλείσιμο του
Λακωνικού Κόλπου.
Ο Σταύρος Αραχωβίτης, τοπικός εκλεγμένος βουλευτής, εξέφρασε την ανησυχία του για την
αύξηση της ποντοπόρου ναυτιλίας στο ελληνικό κοινοβούλιο. Ωστόσο, η κυβέρνηση δεν
αντέδρασε ικανοποιητικά. Ο Αραχωβίτης δήλωσε: “Ακόμα και ένα ατύχημα μπορεί να
καταστρέψει τη φύση και τον τουρισμό” και εξακολουθεί να επιμένει στο κλείσιμο του
κόλπου και στην επέκταση των χωρικών υδάτων.
Γιατί οι αρχές επιτρέπουν το STS; Όταν στείλαμε email στο ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας
και Πολιτικής Απομακρυσμένων Νησιών, μας απάντησαν: “Μπορούμε να αντιμετωπίσουμε
τα παράνομα σκάφη αν βρίσκονται στα χωρικά μας ύδατα”. Γενικά, τα χωρικά ύδατα είναι
12 ναυτικά μίλια (περίπου 22 χιλιόμετρα), αλλά η Ελλάδα έχει ορίσει τα ανατολικά χωρικά
της ύδατα στα 6 ναυτικά μίλια από την ακτή λόγω μιας εδαφικής διαφοράς με τη γειτονική
Τουρκία.
Σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, ωστόσο, τα πλοία της δικής της εθνικότητας μπορούν
να αστυνομεύονται ακόμη και στην ανοικτή θάλασσα. Πολλά από τα πλοία που εισέρχονται
και εξέρχονται από τον Λακωνικό Κόλπο, όπως το Sea Falcon που είδε το Nikkei, είναι
επίσης ελληνικής νηολόγησης. Παρ’ όλα αυτά, η απροθυμία της κυβέρνησης να εμπλακεί
ενεργά οφείλεται εν μέρει στην παρουσία της ναυτιλιακής βιομηχανίας στην Ελλάδα.
Η παρουσία των ναυτιλιακών εταιρειών
Σύμφωνα με τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη
(UNCTAD), οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν το 20% των πλοίων παγκοσμίως (από άποψη
ωφέλιμου φορτίου). Η ναυτιλία αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 10% του ακαθάριστου
εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) της Ελλάδας και η ελληνική κυβέρνηση προσφέρει ποικίλες
προνομιακές μεταχειρίσεις. Οι πλοιοκτήτες λαμβάνουν φορολογικές απαλλαγές για τα
κέρδη που αποκτούν στο εξωτερικό.
Ο Θεόδωρος Τσακίρης, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας
(Κύπρος), δήλωσε: “Αν οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες γίνουν ζημιογόνες, θα επηρεαστεί
ολόκληρη η ευρωπαϊκή οικονομία”. Σχεδόν τα μισά από τα πλοία στην περιοχή ανήκουν σε

Έλληνες εφοπλιστές και οι χώρες βασίζονται σε αυτά για τη μεταφορά ενέργειας και
αγαθών.
Σύμφωνα με τους Reporters United, έναν ελληνικό οργανισμό ερευνητικής δημοσιογραφίας,
το 50% των πλοίων που μετέφεραν πετρέλαιο και φυσικό αέριο από ρωσικά λιμάνια μεταξύ
Μαρτίου και Ιουνίου ανήκε στην Ελλάδα. Η Μελίνα Τραυλός, πρόεδρος της Ένωσης
Ελλήνων Εφοπλιστών, τόνισε στη Διεθνή Ναυτιλιακή Έκθεση τον Ιούνιο: “Δεν έχουμε κάνει
τίποτα παράνομο.
‘Πολλοί άνθρωποι φοβούνται να μιλήσουν εναντίον των ναυτιλιακών εταιρειών. δηλώνει ο κ.
Νταουτάκος. Η κυβέρνηση επίσης δεν θέλει να κάνει πολιτικές που είναι δυσμενείς για τις
ναυτιλιακές εταιρείες. Το ΣΔΟΕ ρίχνει επίσης σκιά στις σχέσεις μεταξύ των κατοίκων της
περιοχής και της κυβέρνησης.
(Riho Nagao)

Σταύρος Αραχωβίτης, Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Λακωνίας | Τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. |

Όροι Χρήσης & και Πολιτική Προστασίας Δεδομένων

 

Log in with your credentials

Forgot your details?